Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

söndag 8 januari 2012

Spänningar i kroppen

Igår spände jag mig mer än på länge. Jag kände av det så tydligt och gjorde avslappningsövningar hela tiden, för att fem minuter senare känna att jag var lika spänd igen. Otroligt jobbigt och påfrestande för kroppen. När vi låg i soffan och tittade på TV igår kväll kände jag hur det riktigt började värka i benen för att jag spänt dom så mycket.
När vi skulle sova ville hela min kropp bara dra ihop sig i fosterställning. Jag vred och vände på mig i hopp om att hitta en ställning där jag kunde slappna av. I en timme tror jag att jag låg där innan jag till slut kunde slappna av och somna.

Varför ska det vara så svårt att slappna av? Det är ju dessa spänningar som skapar så mycket av min ångest, och det är också säkert på grund av dessa som jag känner att jag har yrsel hela tiden.

Jag behöver tips och idéer på övningar eller annat som kan hjälpa mig slappna av! Någon?

2 kommentarer:

  1. Känner igen mig precis i det du skriver! Och har man väl hamnat i fosterställning är det så jävla svårt att ta sig ur.
    Sker det på dagarna brukar jag försöka röra på mig, ta en rask promenad eller köra lite styrkeövningar. Brukar göra en avslappnad efteråt. Är det läggdags fungerar spikmatta bra, eller kroppsscannings-övningar.
    Kämpa på!

    SvaraRadera
  2. Tack! Spikmattan försöker jag köra en stund varje kväll innan jag ska sova. Den sprider verkligen en härligt lugn i kroppen!

    SvaraRadera