Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

onsdag 18 januari 2012

Ingen panik-programmet Steg 2 - Funderingar

Mycket i steg två av programmet handlar om att verkligen förstå vad det är man har framför sig och göra sig redo inför utmaningarna ska kolla. Det är några saker man ska fundera på innan man går vidare:

Vilka är dina personliga skäl till att jobba med Ingen Panik-boken?
Jag har kämpat med min ångest i så många år nu och jag känner att jag måste ta itu med detta nu en gång för alla och då vill jag göra det grundligt. Jag har hört positiva saker om både boken och Per Carlbring (författaren) och känner att det här kan vara precis vad jag behöver för att ta mig vidare.

Är det värt att gå igenom detta program även om det kommer att ge dig obehag längst vägen?
Jag antar att detta är ett väl beprövat program och att de obehagliga övningarna inte är i onödan. Mitt hopp är att jag efter dessa tio veckor ska känna att jag har gjort framsteg med mig själv och lärt känna mig själv ännu bättre. Det känns bra att jag inte har något jobb under dessa veckor så att jag verkligen kan ge mig hän åt det.

Vilka delar av ditt liv blir bättre om du blir kvitt din panik?
Ångesten är med, mer eller mindre, i varje del av mitt liv tycker jag. Det största området som skulle bli bättre är att jag kan slappna av på ett annat sätt och inte sitta på helspänn jämt. Då skulle jag få en bättre relation till alla, - speciellt till mig själv. Dessutom skulle det göra mitt arbetsliv och sociala liv mycket lättare.

Fundera på vad din familj och dina vänner gör för att hjälpa dig. Hur kommer er relation att förändras när du blir av med ditt paniksyndrom?
Det är nog främst relationen till min sambo som skulle förändras (förbättras). Det är han som får ta smällarna när jag har ångest. Det är han som får ta hand om mat, hem och se till att få igång mig. Jag skulle inte säga att jag har så mycket vänner när jag mår dåligt, jag drar mig tillbaka och det är inte direkt någon som vågar/vill störa. Vet inte om jag vill bli störd heller, det är ganska jobbigt att behöva säga nej om och om igen när man egentligen vill säga JA!

Vilka realistiska och långsiktiga mål har du för dig själv med det här programmet?

  • Kunna gå på bio
  • Kunna ta långpromenader
  • Kunna slappna av i sociala sammanhang
  • Kunna gå ut och äta
  • Känna att jag är redo att börja jobba igen

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar