Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

söndag 1 januari 2012

Distrahera sin ångest

Något som jag läst mycket om den senaste tiden är hur man kan distrahera sig från sin ångest. Att ångesten börjar och slutar vid våra tankar är ju sant, så om man inte ger sig tid till att tänka på det håller sig också ångesten lättare borta. Sen vet jag att det är jättesvårt att styra de tankar som är automatiska och undermedvetna, men jag tänkta ge det ett försök. Börjar detta projekt med att schemalägga varje dag, inte så fullspäckat att det i sig bli en stress men så pass att jag inte behöver hålla på att ta en massa beslut under dagen och istället kan hålla mig till det som redan är planerat. Hänger ni med på hur jag menar?

Jag satt just i Excel och gjorde mitt schema för morgondagen. Vet inte exakt när jag får min läkartid så kanske får jag justera lite imorgon, men i det stora hela tänkte jag att det skulle se ut så här:


En väldigt viktig del för mig under det här året är att få rutiner. Jag är usel på att hålla mat och sov-tider. Är gärna vaken på nätterna, det har jag alltid varit. Men jag vet att det inte är bra för mig, jag behöver dagsljuset.

Om det här med schema kommer att ha motsatt effekt, att jag bara stressar upp mig ännu mer, kommer jag att avbryta och bara lägga in tider för mat och sömn istället. Men jag testar det här nu, ser hur jag reagerar på det.
Jag mår inte bra av att vara hemma och sjukskriven, men samtidigt klarar jag bara inte av att jobba just nu. Det blir lätt en ond cirkel, och där vill jag verkligen inte hamna denna gång.

1 kommentar:

  1. Jenny, jag tycker att detta med rutiner låter väldigt bra, jag skulle själv behöva det tror jag! Jag äter väldigt dåligt på morgonen/fm, jag börjar äta vid kanske 14.00-15.00-tiden på dagen, ibland ännu senare. Jag äter väldigt dåligt dom dagar jag har något planerat, tex psykolog el läkarbesök. Då äter jag efteråt, det kan bli väldigt sent ibland. Jag vet att detta inte alls är bra, och jag har gått ner ett par kilo. Men det är min mage som spökar, ångesttankarna tar över och jag väljer att inte äta. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur denna onda cirkel! Har du nåt förslag så berätta gärna!
    Kram Anna

    SvaraRadera