Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

onsdag 4 januari 2012

Avsluta dagen positivt

Många gånger har jag läst om att man ska avsluta dagen genom att skriva ned tre positiva saker om dagen som varit. Man ska på så vis på ett fint slut på dagen och somna med en positiv inställning. Många gånger har jag tänkt börja med det, men det har liksom aldrig blivit av. Men nu när detta projekt startade så tog jag tag i saken.

Mia Törnblom har gjort en fantastisk bok som heter "En härlig bok". Den innehåller en sida för varje dag på året, där står ett stärkande citat och det finns plats för att lämna en kommentar. Den har jag använt för att skriva ner mina tre positiva upplevelser varje dag.
Om man köper den inbundna boken så får man den dessutom i ett sammetsomslag som bara gör boken ännu härligare.

I förrgår när jag hade en riktigt jobbig dag var det svårt att komma på tre saker som jag faktiskt tyckte var positiva. Men efter en stunds tänkande hittade jag ändå tre saker, och då förstod jag poängen med detta skrivande. Jag förstod att det alltid finns något positivt, ibland måste man bara leta lite extra.

Det behöver inte vara stora saker. Men att man väl hittar tre saker tror jag är jätteviktigt. Och av egen erfarenhet vet jag att man har med sig känslorna från slutet av dagen in i den nya dagen. Ibland till och med i drömmarna. Jag kan drömma mycket rörigt, läskigt, obehagliga drömmar om jag har lagt mig med en negativ känsla och dålig inställning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar