Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

fredag 13 januari 2012

Klump i halsen

Igår kväll fick jag som en stor klump i halsen som värkte ända ner över bröstkorgen. Jag ville bara svälja och svälja, som att något satt fast i halsen. Men det hjälpte inte, ingenting ville hjälpa!

Ångesten är en listig jävel. Kanske är det så att han nu söker nya vägar att ta kontroll över mig eftersom att jag försöker utplåna honom?

Tycker ni att det är konstigt att jag refererar till ångesten som honom? Det har jag inte alltid gjort, men på något vis är det lättare att se ångesten som en svart liten gubbe som bor i mig. Det är så mycket lättare att be honom lämna mig i fred än att be en känsla om det. Det låter kanske flummigt, men testa själv, kanske fungerar det bättre för dig också!

I morse när jag vaknade var klumpen i halsen borta men det tog bara en halvtimme innan den var tillbaka igen. Jag känner mig inte ångestfylld, bara lite orolig i kroppen - är ju ganska känslig nu så det kanske räcker med det för att få fysiska symtom.

Jag ska försöka att inte tänka så mycket på klumpen, då blir den snarare större än mindre.

3 kommentarer:

  1. Flummigt eller inte men det är ett jäkligt bra sätt att kunna omvandla hopplöshet till ilska och och kämparglöd! Jag hoppas att du hittar styrkan att slå ner och vräka honom från hans alltför fina boning. /Josefin

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag känner igen mig i det du skriver! Väldigt intressant blogg, ska kolla mer noggrant imorgon då jag kan använda datorn istället. Jag har den här veckan haft den för dumma klumpen i halsen vilket leder till mina panikattacker. Ena sekunden säger jag till mig själv att det bara är inbillning mesans jag i nästa sekund tror jag fått strupcancer eller annan sjukdom. På morgonen är den borta precis som du skriver men sen börjar jag tänka på den och vips så är den tillbaka.. Men iallafall, tänker kolla in här imorgon och läsa lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en klump eller irritation i halsen sedan ett par månader. Sitter vid höger sida i svalget.
      Känns som det sitter något. Har blivit undersökt på ÖNH med det finns inga förändringar där som de kan se. Kommer oftast när jag har ätit men inte alltid. Kan också vara borta helt.
      Är det psykiskt? Kanske, jag håller på att byta min antidepressiva medicin och har många olika symptom som ingår i min diagnos GAD. Dock är det här med halsen nytt!!

      Radera