Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

lördag 7 januari 2012

Ingen panik - Steg 1

Som jag nämnde tidigare har jag köpt boken "Ingen Panik" av Per Carlbring. Jag har bestämt mig för att köra hela programmet och kommer att ta ett steg i veckan. Då tar det alltså tio veckor att gå igenom hela programmet.

Jag har börjat jobba med steg ett som heter "Därför får man panikångest". Det är mycket fakta som man ska ha med sig sen under de resterade stegen. Mycket har jag läst tidigare men det är alltid bra att uppdatera sig.

Det jag konstaterat när jag börjat läsa är hur långt jag faktiskt kommit på de här sju åren. Det finns mycket som jag var otroligt rädd för då, som knappt oroar mig alls idag. Allt mitt fokus var förut runt magen och jag kände att jag ständigt behövde ha en toalett tillgänglig i fall att. Om jag inte hade någon toalett stressade jag upp mig så mycket att jag satte igång stressmagen och behövde en toalett. Det blev alltså en ond cirkel.
Nu tänker jag inte alls på samma vis, även om jag har stressmagen kvar så kan jag oftast behålla lugnet. Och när jag är lugn så blir magen automatiskt lugnare. Jag får inte längre hemska krämpor och panik så fort magen gör ont, det är ett otroligt viktigt steg på vägen.

80-90 % av de som går igenom det här självhjälpsprogrammet i boken blir panikfria och fortsätter sedan att vara det. Jag ska göra allt jag kan för att bli en av dem.

1 kommentar:

  1. hej jag tycker du är jättestark och önskar dig lycka på resan! jag är 17 år och har legat hemma i ca ett år och missat skolan för min dagliga panikångest, jag känner också alltid att toan måste vara nära till hands för att kunna springa dit var 5 minut och de förstör så otroligt mycket, Hur kom du över "toa behovet"?

    SvaraRadera