Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

lördag 21 januari 2012

Överandningstest i steg 3

Som jag skrev tidigare har jag nu kommit in på steg tre i Ingen Panik-boken. Nu handlar det om andning. Alldeles i början av kapitlet kommer det en andningsövning där man ska stå och hyperventilera i 90 sekunder för att se hur kroppen reagerar på det. Ofta kan man börja överandas när man har panikångest, och poängen med testet var att se hur mycket kroppen påverkas av att få för lite syre.

Jag var väldigt orolig innan då jag hört att övningen kan framkalla en riktig panikångestattack. Men det som hände mig mig var att jag blev yr efter kanske 20 sekunder. När ytterligare en stund hade gått började jag känna att jag var så pass yr att det var väldigt obehagligt. Jag började att kallsvettas och under de sista sekunderna fick jag huvudvärk. Jag kunde riktigt känna pulsen slå i huvudet på mig.

Jag trodde att 90 sekunder skulle kännas som en evighet, men det gick väldigt snabbt eftersom att jag var så fokuserad på att känna efter vad som hände i kroppen. Men det kändes att det var väldigt påfrestande för kroppen! Efter övningen tog det ytterligare ett par minuter innan jag blivit av med alla symtom.

Jag tror att det var en väldigt nyttig övning och jag kan se ganska tydligt att jag måste öva på att hålla en lugn och jämn andning när jag får ångest. Ser fram emot att se vad mer som bjuds i detta kapitel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar