Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

onsdag 1 februari 2012

Utvärdering efter månad 1 av 12

Tiden går så fort, redan har första månaden på mitt projekt sprungit iväg. Jag tycker att jag har fått en riktigt bra start och jag har tydligt märkt att vissa förändringar verkligen gör en stor skillnad för min ångest.

Först och främst tror jag att det hjälpte mig mycket att gå till affären och handla varje dag, trotts ångest! Det blev lättare och lättare och de senaste gångerna jag har handlat har det gått helt ångestfritt. Man måste utsätta sig för sina rädslor för att komma över dom, där finns det inga genvägar.

Har också jobbat med Ingen Panik-projektet, men jag känner inte riktigt att det är rätt för mig. Panik får jag mycket sällan, och jag vet redan att alla fysiska symtom inte är farliga... mycket av boken fokuserar ju på det. Jag ska kolla igenom de andra stegen i boken och se om det är någonting jag tror att jag kan ha nytta av, i annat fall kommer jag att lämna den boken. Jag kan dock rekommendera den väldigt väl för de som just börjat jobba med sin ångest och vill lära sig mer om varför ångesten kommer. Också till dig som ofta får panikångest, boken kan hjälpa dig att hålla paniken borta! Allt handlar om kunskap. Vi behöver kunskap för att ta kontroll över paniken.

Den fysiska träningen på gymmet tycker jag också hjälper mig. Jag har fortfarande spärrar i mig när jag åker dit, jag vågar inte ta ut mig 100% på grund av mina rädslor. Men jag blir bättre och bättre och det hjälper mig att tänka att jag kan svettas ut ångesten, det tänder en liten extra glöd inuti mig som får mig att kämpa hårdare. Jag ska fortsätta att ta mig till gymmet och se vad ytterligare en månad kan ge mig för framsteg.

Det absolut bästa jag gjort under denna månad var när jag valde att börja gå på meditationen. Jag kan inte sätta fingret på vad det gör för mig egentligen, men jag känner verkligen att den får mig att må mycket bättre. Jag ska absolut fortsätta med det och se vad den kan lära mig och mig själv.

Jag har jobbat mycket med att vända negativa tankar, och jag tycker att jag gjort enorma framsteg! Förr när jag har jobbat med det har det inte hjälpt mig så mycket, men kanske var jag inte redo då.. nu känns det verkligen som att jag har med mig det i vardagen och inte bara när jag läster om det eller aktivt jobbar med det.

Hittills tycker jag att den här resan har varit väldigt spännande. Jag försöker att se mig själv som en främling jag försöker lära känna för första gången; Det är viktigt att försöka se på sig själv med ren blick och inte fokusera på de gamla hjulspåren. Jag vill ju verkligen lära känna mig själv på riktigt.

Under februari planerar jag att jobba vidare på i stort sätt samma vis. Jag ska definitivt fortsätta med rensningen här hemma.. Att kasta ut gamla saker och städa i röriga skåp hjälper mig att få in lite ny och fräsch energi i kropp och själ. Sen ska jag självklart utforska vidare och hitta nya saker att testa, jag är nyfiken på nya vägar där jag kan skapa nya hjulspår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar