Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

tisdag 7 februari 2012

Det här får vara min skitdag

Idag har mina känslor åkt berg- och dalbana. Jag kämpade om och om igen med att vända alla mina negativa tankar och till slut kände jag bara att jag inte orkade mer. Jag tillåter mig själv att må dåligt idag och tar istället nya tag imorgon.
När jag släpper fram mina känslor och allt tydligare kan se mina orosmoln blir allt självklart mycket jobbigare, men jag tror att det är ett nödvändigt ont ibland. Det mesta handlar om att lära sig att tänka positivt, men allt handlar inte om det, en del handlar ju också om att man måste bearbeta det som faktiskt är jobbigt. Det svåra är sen att se vilka problem som är värda att jobba med och vilka som man mår bäst av att bara försöka släppa direkt.

Just det här med min oro inför nya jobbet är ett problem som jag måste bemöta för att sakta men säkert kunna bygga upp min självkänsla. Om jag bara skjuter bort dessa tankar hela tiden kommer jag att explodera på söndag då allt kommer att komma över mig. Förstår ni hur jag menar när jag pratar om skillnad mellan problem och problem? 
Om jag ska ge exempel på sådana tankar som jag alltid måste försöka slå bort så snart de kommer är det oro inför att gå i butiker, äta ute eller kanske åka bil långt. Denna typ av tankar blir inte bättre av att jag försöker bearbeta dom, snarare tvärt om. Det gäller bara att släppa så snabbt som möjligt och försöka att vara i nuet och inte oroa mig för vad som komma skall.

Därför tänker jag låta mig själv tänka alla tankar om jobbet idag. Och imorgon tänker jag vakna med ny energi och se till att det blir en bra dag.

Vad tror ni, gör jag rätt? Eller borde jag göra på något annat vis? Mottager tacksamt tips och råd!

1 kommentar:

  1. Jag tror du gör helt rätt! Alla måste få må dåligt ibland. Om man hela tiden försöker ignorera, förändra och arbeta med sina känslor kommer man till slut bli trött och känslorna slår tillbaka när man är som mest känslig.
    Låt dig ha en dålig dag - det är okej!

    SvaraRadera