Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

måndag 6 februari 2012

Jag såg min första bild!

Har nyss kommit hem från dagens meditation. Jag kom ner i en djupare avslappning än vad jag gjort tidigare, och känslan som kom in i min kropp var en blandning av njutning och obehag. Jag kom ner i det stadium man är i precis innan man somnar, ni vet? Jag hörde vad som sas, men mina egna vardagstankar suddades ut och jag kunde verkligen vara i nuet.

De bilder jag brukar se framför mig brukar vara tankebilder, dvs. bilder som egentligen inte är bilder utan mer en tanke på hur en bild ser ut. Men idag, precis på slutet, fick jag upp en riktig bild framför mig. Jag tänkte ingenting utan bara tittade.

Jag såg en kvinna, från midjan och upp. Hon hade långt blont hår som var uppsatt i en låg hästsvans, på sig hade hon en röd tight tröja... Hennes ansikte var smalt, enkelt och trevligt. Hon applåderade åt mig. Jag förstod inte varför och hon försvann bort på  bara någon sekund.

Jag vet inte vad hon menade med applåden, men jag kände att hon var väldigt nöjd med mig. Jag gjorde något bra. Den känslan var helt underbar.

Tänk att man kan få så mycket positiva känslor i kroppen bara av att slappna av riktigt ordentligt?! Love it!

5 kommentarer:

  1. Vad skönt det låter att vara så totalt avslappnad. Jag lyssnar varje kväll på ett 20 minuter långt avslappningsband, men idag gick det verkligen inte..
    För mycket ångest just nu, som kvällarna varit länge nu, men skam den som ger sig. Jag ska fortsätta med dessa övningar varje kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra att du gör det varje kväll! Jag har försökt att lyssna på avslappningsskivor hemma förut, men det är för mycket runt omkring som stör. Hemma känns det alltid som man har något annat man borde göra istället för att bara slappna av.
      Du har helt rätt inställning som tänker att du inte ska ge upp. Det är bara att öva öva och öva :-)

      Kan du inte testa att göra övningen på morgonen istället? Om du har mindre ångest då kanske du lättare kan slappna av och får med den avslappningen under dagen sen?

      Radera
    2. Kanske kan funka på morgonen, men då är det så mycket som ska göras.. Men kanske göra mitt på dagen, men nu har jag redan ångest när jag vaknar och har haft flera dagar nu

      Radera
  2. Vad härligt det låter! Har blivit så inspirerad av dig att jag börjat titta om det finns meditationsgrupper eller liknande där jag bor, men har ännu inte fått napp. Får fortsätta här hemma med mina avslappningsskivor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du känner dig inspirerad! Jag googlade runt ett bra tag innan jag hittade mitt meditationsställe (bor i en stad med ca 100 000 inv, ofta är de ju ganska små platser man söker. Hoppas verkligen att du hittar det som passar dig!

      Radera