Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

måndag 13 februari 2012

Hemma!

Vaknade, som jag skrev tidigare, alldeles för tidigt i morse. Känslan i kroppen var ungefär som på julaftons morgon när jag var liten - ville skynda mig upp för att se vad som skulle komma! Precis innan vi skulle gå ut till bilen kände jag att jag var orolig, varenda ord som kom ur min sambos mun tyckte jag var enormt störande och jag ville bara att tyst omkring mig. I bilen fick jag ta några djupa andetag... när de negativa tankarna kom fick jag bara blunda och tänka "ta en minut i taget".

När jag väl kom fram släppte allt. Jag kunde helt och fullt fokusera på allt nytt omkring mig och inte en enda orolig tanke har jag haft på hela dagen. Vi har gjort väldigt mycket olika saker idag, bland annat har vi promenerat iväg för att handla (ca 1 timme fram och tillbaka) och senare även åkt bil iväg till en annan anläggning. Inte ens dessa aktiviteter störde mig. Solen sken så fint under promenaden att jag inte kunde annat än att njuta.

Jobbet i sig verkar väldigt lugnt, eftersom att man jobbar med en eller max två personer per dag blir det inte så mycket stress kändes det som. Inte direkt som när man jobbar inom äldrevården och allt handlar om toalettbesök & blöjbyten. Skönt att slippa den biten nu, det är ju ganska slitigt.

Just nu är jag totalt slut i huvudet. Alla timmar med alla intryck tar ut sin rätt och jag känner att jag skulle kunna somna på momangen, men det är nog ingen bra idé inför kommande natt.

Det är ju meditation ikväll. Jag hade inte bestämt om jag skulle dit eller inte idag.. men det känns som att det skulle vara bra för mig. Kan hända att jag somnar då, men jag ska försöka att behålla mitt fokus.

Imorgon är det en ny dag och som jag förstått kommer den att se ut i stort sett likadant som idag. Jag ska jobba med samma personer och de flesta aktiviteter är detsamma. På onsdag och torsdag ska jag jobba med två andra brukare och på fredag är det inte riktigt bestämt ännu.

Såg denna bild cirkulera på Facebook, och tänkte att jag vill dela den med er:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar