Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

fredag 9 mars 2012

Inre utveckling

På dagarna när jag jobbar sliter jag för fullt med att försöka fokusera på jobbet och personerna där och inte fokusera på mig själv. När jag sen kommer hem så gör jag allt för att fokusera på mig själv och inte ta på mig alla problem som personer omkring mig har. Konstigt att jag blir förvirrad och trött? 

Jag tycker ändå att jag klarar av saker och ting bättre än förväntat. Jag vill inte, som jag skrev tidigare, gå in på vad det är som händer omkring mig just nu... men jag har hamnat lite mellan två stolar och är i allra högra grad inblandad i personernas problem fast jag inte ens borde vara det. Men så är det ibland här i livet. Förhoppningsvis är det något som kommer att lösa sig med tiden.

Har insett att jag mår mycket bättre av att prata än att bara tänka. Jag måste få utlopp för alla tankar och känslor för att de inte ska lagras inom mig och omvandlas till ångest. Och jag har definitivt lärt mig att inte skämmas för det som jag mår dåligt över och att jag inte behöver hålla på och skydda människor.. i alla fall inte i de sammanhang där jag själv blir lidande av det. 

För att kunna älska någon annan måste man först och främst lära sig att älska sig själv. Och det är i den processen jag befinner mig just nu. Jag är inne i en stor personlig utvecklingsfas och försöker att lära känna mig själv för den jag verkligen är på riktigt - inuti! 

När det stormar omkring mig brukar jag se mig som en del av virvelvinden som far omkring. Just nu känns det mer som att jag står still, mitt i stormen, och avslappnat kan se på vad som verkligen händer omkring mig. Jag har öppnat mina ögon på något vis och ser på allt som om de vore första gången. En väldigt skön känsla som jag tror att den mediala utvecklingskursen har tagit mig till. 

Jag håller på och läser en bok som heter "Makt, frihet och nåd" (av Deepak Chopra) och den väcker verkligen mycket tankar. I grund och botten handlar boken om att förstå hur livet fungerar och hur vi lär oss att finna den inre eviga lyckan. Och självklart om att lära sig att leva i nuet! Den är ganska svårtläst i vissa partier, men den har många fina budskap och mycket tänkvärda texter. Den säljs på bokrean nu om någon blir nyfiken! 

Ska lägga mig och läsa lite nu och sen ska jag försöka att sova en lång och skön natt. 

2 kommentarer:

  1. Hej, Hittade din blogg via hjärnkolls hemsida. Känner igen mig i mycket av det du skriver. Hade en ångestatack här om dagen. Det är hemskt. Har inte varit hos min kurator på flera veckor, känner att de där samtalen är så otroligt viktiga för mig. Att tala är bättre än att stänga allt inom sig...blä för ångest. Följer dina uppdateringar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Välkommen hit, roligt att du ska följa mig! Jag ska kika in på din blogg också! Kram

      Radera