Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

måndag 2 april 2012

Vem är jag?

I den här mediala kursen som jag går ska man verkligen komma sig själv nära och lära känna sig själv för vem man är innerst inne - mitt äkta och riktiga jag. Just nu har jag kommit till en del då jag ska börja ställa mycket djupa frågor till mig själv. Många skulle nog känna att det kändes för mycket och överdrivet, men jag tror att det är sjukt nyttigt. Frågorna jag ska fundera på och meditera över är:

  • Vem är jag?
  • Vad vill jag ha?
  • Vad är syftet med mitt liv?
  • Vad kan jag göra för min ekonomi?
  • Vad kan jag göra för min familj?
  • Vad kan jag göra för denna värld?
  • Vilka är mina unika talanger och hur kan jag uttrycka dem så att de tjänar mänskligheten?
  • Vad skulle ge mig den största upplevelsen, den högsta glädjen?
  • Vilka egenskaper söker jag hos en vän?
  • Vilka egenskaper vill jag uttrycka i mina relationer?

Det är, som ni ser, inga frågor man bara besvarar rakt upp och ned. Men jag tror att alla människor borde söka dessa svar inom sig själv för att kunna leva ett så bra liv som möjligt. Vem vill få en AHA-upplevelse som 80-åring och då inse allt som man borde ha gjort eller känna att man slösat en massa tid på att göra saker som man egentligen inte tycker om? 

Jag tror dock inte att man ska gröta in sig alldeles för mycket i frågor som "vad är syftet med mitt liv?", då får det nog motsatt effekt - speciellt för oss med ångest. Men i det stora hela tror jag att det är viktigt att man, inom sig själv, har ett svar på dessa frågor. 

Jag har en lång väg kvar till att besvara alla dessa frågor, men jag har börjat min resa och det känns jävligt skönt. Jag ska lära känna mig själv så jävla bra att all min rädsla och alla mina tvivel försvinner. Jag tror att nyckeln till frihet finns där. 

Vem är du?

4 kommentarer:

  1. Varför meilar du aldrig?
    :)

    SvaraRadera
  2. Jag har lagt till dig på MSN och skrivit till dig där!

    SvaraRadera
  3. Jenny!
    Jag finner inga ord för din lååååånga kommentar. Eller jo...ett....
    TACK.
    Du gav mig verkligen bra svar och jag har läst texten om och om och om igen.
    Verkligen TACK.
    Det värmer verkligen mitt kalla inre att du tog dig tid att skriva det du skrev.
    Du är en fantastisk människa, ta åt dig av det!! För du ÄR verkligen det!

    Och ang. ditt inlägg här ovan måste jag bara säga GUD vilka spännande frågor! Där har man att tänka på en stund!
    KRAMKRAM <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om mina ord kan hjälpa dig så blir jag väldigt glad! Ibland är det lättare att se det utifrån än när man själv är ingrötad i sina problem.

      Ang frågorna ovan så tror jag att "Vilka är mina unika talanger och hur kan jag uttrycka dem så att de tjänar mänskligheten?" är en otroligt viktig fråga för oss. För vi besitter ju verkligen mycket kunskap som många behöver ta del av. På ett vis uttrycker vi ju våra talanger så att andra får del av dom via våra bloggar. Tycker du inte?

      Kram

      Radera