Introduktion till bloggen:

Var tredje person har haft en panikattack under det senaste året - det gäller alla människor i hela världen. Jag är en av dom. I sju år har jag varit drabbad, till och från. Jag har varit nere på botten och jag har kravlat mig upp för att sedan falla igen. Jag har sökt hjälp via allt från kuratorer och läkare till böcker och cd-skivor. Inom mig jag har en enorm viljestyrka som vill befria mig från ångesten. Många gånger är det dock lättare i teorin än i praktiken. Under 2012 kommer det att bli förändringar i mitt liv. NU ska jag bli fri. Följ gärna med mig på denna resa. Nu ska både kropp och själ vårdas!

fredag 17 augusti 2012

Likheter

Känner mig lite smått frustrerad just nu. Det finns lika många likheter mellan graviditet och ångest som det finns olikheter. Först och främst hade vi ju illamåendet, kräkningarna brukar jag ju slippa om jag inte har extrem ångest.. men det här konstanta illamåendet jag hade är precis densamma som den jag har under en lång period med ångest.

Sen har vi värmesvallningarna - Jag hatar dom! Det kanske är dom som är värst just nu, för när dom kommer är känslan precis densamma som när jag är på väg att få panikångest. Hjärnan slår genast på varningblinkers << ÅNGEST >> << ÅNGEST >>, och jag måste påminna mig själv om att det är graviditeten 100 ggr för att inte få panik. De här snabba temperaturförändringarna är väldigt typiskt mig när jag har ångest.

Humörsvängningarna är ju också ganska vanligt när ångesten kommer. Upp och ner, och fort går det! Även där måste jag påminna mig själv om att det är på grund av alla hormoner i kroppen och inte på grund av ångest.

En annan sak som jag också har under både graviditet och ångest är problemen med aptiten. Har oftast väldigt svårt att äta varma rätter, speciellt på eftermiddagarna. Vet inte hur många gånger jag valt en skål med yoghurt framför middagen som stått lagad på bordet.

Men så snart jag känner den lille vrida på dig och kicka där inne i magen så släpper allt för en stund. Då är det bara njuta som gäller. Igår kväll när sambon kom hem från träningen hittade han mig naken med en stor byggsats från Ikea. Jag ville så gärna bygga ihop lillens framtida klädbyrå och visste inte vart jag skulle ta vägen i alla värmesvallningar som överföll mig. Han tyckte som vanligt att jag var knäpp och tvingade mig till en byggpaus.

Nu ska jag till parken och mysa med en massa andra mammor, bebisar och gravida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar